Gaji Tinggi, Namun Pekerja Offshore Ini Dah Biasa Dengan 4 Risiko Besar Ini Yang Boleh Bawa Maut
Bila saja dengar tentang orang kerja Offshore, mesti kita akan fikir mereka adalah golongan senang dan banyak duit. Ya memang benar, tapi jika dibandingkan dengan risiko yang mereka terpaksa hadapi setiap hari, ia sememangnya agak setimpal.
Jangan fikir bahawa mereka hanya goyang kaki saja macam orang kerja pejabat untuk dapat duit sebanyak ini, ini kerana hakikatnya mereka bertarung nyawa bagi menyelesaikan tugasan mereka. Jika anda berminat bagi kerja-kerja yang boleh memberikakan RM700 hingga RM1200 untuk sehari, pastikan ketahanan fizikal dan mental anda cukup tinggi.
Menurut satu tulisan luahan hati yang dikongsikan oleh Amdan Abu Bakar melalui Facebook ini, dia menjelaskan bahawa banyak risiko yang golongan yang bekerja seperti mereka terpaksa tempuhi untuk mendapatkan gaji lumayan ini.
Gaji diberi antara RM700 hingga RM1200 sehari, tetapi..
GAJI lumayan diterima antara RM700 hingga RM1,200 sehari, namun kemungkinan terkena renjatan elektrik dan letupan kuat adalah risiko yang perlu dihadapi.
Memikirkan bahaya terpaksa diharungi, bukan semua penyelam komersial di negara ini berani menawarkan khidmat kimpalan di dasar laut. Bagaimanapun, Amdan Abu Bakar, 43, dari Kemaman, Terengganu mempunyai keberanian dan kekentalan untuk menjadikan kerjaya berisiko itu sebagai mata pencariannya. Rutin kerjanya yang rumit menuntut bapa empat anak itu cekal dan tidak mudah putus asa kerana setiap kali melakukan selaman di laut, nyawanya bagaikan telur di hujung tanduk.
1. Banyak kali berdepan letupan kuat sewaktu membuat kerja kimpalan kapal dan kerja pemotongan komponen besi, sampai rasa bergegar otak.
Alah bisa tegal biasa, Amdan berkata, dia sudah acap kali berdepan letupan kuat ketika melakukan kerja kimpalan kapal dan kerja pemotongan komponen besi, hingga menyebabkan dirinya mengalami gegaran otak.
“Letupan dalam air risikonya lebih bahaya kerana saya yang berada dalam air semasa letupan itu akan rasa gegaran kuat hingga otak pun terasa bergegar. Kalau letupan terlalu kuat, saya terpaksa hentikan kerja-kerja kimpalan seketika untuk berehat dan kembali ambil tenaga,” katanya.
2. Terkena renjatan elektrik sewaktu sedang mengimpal dan risiko itu adalah cabaran dirasai setiap juru kimpal basah.
Selain berdepan letupan, Mat Sado ini juga sudah lali terkena renjatan elektrik ketika sedang mengimpal dan risiko itu adalah cabaran dilalui setiap juru kimpal basah.
“Renjatan elektrik kadangkala tak dapat nak elak dan apa yang penting cara kita hadapi situasi itu. Macam saya sendiri, saya amalkan petua orang tua-tua. Setiap kali terkena renjatan elektrik saya akan naik ke kapal dan minum susu segar untuk pulihkan semula sel darah merah yang mati akibat terkena renjatan itu,” katanya.
Berdasarkan petua diperturunkan, susu segar dapat menghidupkan semula sel darah yang mati. Walaupun belum dibuktikan secara klinikal, Amdan mengakui badannya yang lesu dan lemah setiap kali terkena renjatan elektrik, kembali bertenaga. Katanya, bagi memastikan renjatan elektrik itu tidak beri kesan jangka panjang kepada badan, dia turut amalkan senaman dan latihan kecergasan selain sentiasa berwaspada ketika menjalankan setiap kerja.
3. Kerja berbahaya menjadi pengalaman kehidupan sejak dia memulakan kerjaya dalam bidang underwater welding pada 1994.
Menurutnya, segala risiko kerja berbahaya menjadi asam garam kehidupannya sejak dia memulakan karier dalam bidang ‘underwater welding’ pada 1994, sebelum mengorak langkah lebih panjang dengan pembukaan syarikatnya, Memerang Enterprise yang beribu pejabat di Geliga pada 2005.
Memerang Enterprise menyediakan servis ‘underwater’ yang merangkumi kerja-kerja penyelenggaraan dan membaik pulih struktur kapal yang rosak, kerja baik pulih tiang jeti, kerja-pemotongan komponen besi dan tugasan lain berkaitan yang mana kebanyakan tugasan itu perlu diselesaikan menggunakan kaedah kimpalan.
4. Menyelam dasar air laut yang dalam untuk mengerat rantai besar yang tersangkut pada kapal.
Tugas dilakukan tidak terbatas, kerana bukan sahaja di dasar laut, tetapi juga di pesisir pantai termasuk di kawasan-kawasan pelabuhan meliputi sektor perkapalan serta cari gali minyak dan gas. Ditanya tempoh diambil untuk menyiapkan setiap tugasannya, menurut Amran ia bergantung kepada skop kerja yang perlu dibuat.
“Banyak kes yang saya terima kapal bocor, mungkin berpunca daripada geseran. Kalau bocor tu kecil, dalam masa sehari saya dah boleh siapkan tugasan, tapi kalau kebocoran itu agak besar, mungkin ambil masa dua atau tiga hari,” katanya yang juga dikenali sebagai Joden.
Suami kepada Yusnidayanti@Nazifah Yusof, 40, itu berkata, 20 tahun lalu, dia pernah melakukan tugasan sukar iaitu menyelamatkan kapal yang hos kargonya tersangkut pada rantai besi di dasar laut berdekatan pelantar minyak.
“Dalam keadaan air yang dalam, saya berusaha memotong rantai bersaiz besar itu. Namun syukur saya berjaya selesaikan tugas dengan baik,” katanya.
“Saya berjaya selesaikan tugas dengan baik”
Dalam pada itu, kepakarannya dimilikinya turut dikongsi dengan orang lain kerana pada 2005 hingga 2008, Amdan dilantik sebagai tenaga pengajar dan mengendalikan kursus ‘underwater welding’ kepada pegawai dan anggota bomba terpilih seluruh negara yang diadakan di Terengganu Safety Training Centre Sdn Bhd (TSTC) di Teluk Kalong, Kijal, Terengganu. Malah, sehingga kini dia terus berbakti kepada masyarakat kerana selain menjalankan tugas hakiki sebagai penyelam profesional, dia menjadi penasihat Rescue Team Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kemaman yang dikerahkan setiap kali berlaku bencana termasuk kes orang lemas.
loading...
No comments