Sejarah Rabies, Penyakit Anjing Gila - Info Viral

Terkini

Sejarah Rabies, Penyakit Anjing Gila

Sejarah Rabies, Penyakit Anjing Gila,

Penyakit Rabies dan biasanya disebut penyakit anjing gila diketahui telah wujud dalam sejarah manusia sejak 2000 tahun sebelum Masehi.

Menurut Kodeks Eshunna, kanun undang-undang di Mesopotamia kira-kira tahun 1930 sebelum Masehi menyebut bahawa pemilik anjing perlu mengambil langkah pencegahan sewajarnya.

Jika dia gagal berbuat demikian dan ada mangsa yang digigit, pemilik anjing akan dihukum dengan hukuman yang berat jika mangsa tadi meninggal dunia.

Penyakit yang sangat bahaya

Penyakit anjing gila ialah sejenis penyakit virus yang menyebabkan radang otak pada manusia atau haiwan yang dijangkiti.

Simptom awal termasuklah demam atau terasa kebas pada tempat terkena jangkitan, kemudiannya diikuti dengan beberapa simptom lain, kelakukan agresif, sawan, simptom takut air (Hydrophobia), tidak mampu menggerakkan bahagian tubuh badan, kekeliruan dan koma.

Apabila penyakit ini mula menunjukkan simptom-simptom tersebut, kebiasaannya pesakit tidak dapat diselamatkan lagi.

Jangka masa di antara mulanya jangkitan virus penyakit ini dengan permulaan simptom biasanya di antara satu hingga tiga bulan walaupun begitu, jangka masa ini berubah-ubah di antara kurang dari satu minggu hingga lebih dari setahun.

Jangka masa ini berubah-ubah bergantung kepada jangka masa virus untuk sampai ke sistem saraf pusat.

Hidrofobia

Hidrofobia (fobia terhadap air) merupakan nama yang tidak asing lagi bagi penyakit anjing gila.

Ianya merujuk kepada beberapa simptom pertengahan penyakit ini di mana pesakit mengalami kesukaran menelan, berlaku panik apabila dihidangkan air minuman serta sentiasa berasa dahaga.

Dalam peringkat ini, air liur yang dihasilkan menjadi terlalu banyak dan pesakit bakal mengalami kekejangan otot yang sangat teruk pada kerongkong dan lelangit jika cuba meminum air.

Perkara ini boleh dikaitkan dengan fakta di mana virus mula berganda dan berasimilasi dengan kelenjar air liur pada haiwan yang dijangkiti bagi membolehkan virus ini tersebar menerusi gigitan.

Keupayaan penyebaran virus akan berkurang secara mendadak jika pesakit mampu menelan air liur dan air minuman.

Hidrofobia biasanya dikaitkan dengan pesakit yang memiliki simptom berkelakuan agresif, di mana 80% pesakit mendapat simptom ini.

Manakala, baki 20% lagi merupakan pesakit yang mengalami simptom berkelakuan tidak agresif atau mendiamkan diri seperti otot yang lemah, hilang deria dan kekejangan, pesakit ini tidak mengalami hidrofobia.

Pencipta vaksin Rabies

Berdasarkan rekod, penyakit anjing gila dianggap sebagai wabak pada kurun 19. Penyakit anjing gila merupakan penyakit yang biasa. Penyakit ini berterusan tiada penawar.

Di Perancis dan Belgium, di mana Saint Hubert dihormati, Kunci St Hubert's dipanaskan dan digunakan untuk menyembuhkan luka.

Dengan menerapkan pemikiran berteraskan magik, anjing-anjing ditandakan dengan dengan tanda kunci dengan harapan memberi perlindungan daripada penyakit anjing gila ini.

Pada masa silam, rawatan yang diberikan kepada pesakit adalah dengan memotong sebahagian daripada lidah kerana ramai berpendapat di situ adalah tempat bermulanya virus penyakit ini. Amalan ini terhenti setelah penemuan sebenar asal-usul penyakit anjing gila ini.

Kebiasaannya, anjing dan hidupan yang dijangkiti termasuk manusia akan mati apabila sudah didiagnos dengan anjing gila sehinggalah dua orang saintis Perancis, Louis Pasteur dan Emile Roux mencipta vaksin rabies pada 1885.

Kawalan dan rawatan penyakit ini bertambah baik selepas itu dan pesakit dalam tempoh 10 hari selepas pendedahan dengan virus ini seperti digigit dan sebagainya boleh disembuhkan jika dirawat dalam tempoh 10 hari.

Virus Rabies pada air liur

Penyakit anjing gila dibawa oleh virus lyssaviruses dan boleh tersebar apabila haiwan yang terkena jangkitan ini menggigit atau mencakar haiwan lain atau manusia.

Air liur yang terdapat dari haiwan yang dijangkiti juga merupakan ejen penyebar virus ini jika terkena pada mana-mana bahagian badan.

Anjing merupakan haiwan yang paling banyak dijangkiti penyakit ini dengan 99% kes yang dilaporkan di seluruh dunia adalah berkaitan dengan gigitan anjing.

Apabila manusia terkena gigitan haiwan yang dijangkiti penyakit ini, virus akan bergerak ke sistem saraf pusat dengan melalui di bahagian saraf biasa. Penyakit ini hanya boleh dikesan selepas simptom-simptom ini kelihatan.

Sindrom Zombie

Pada masa kini pula, ketakutan terhadap penyakit ini masih lagi tidak dapat dibendung walaupun begitu, cara penyakit ini disebarkan dan simptom-simptom kini dijadikan inspirasi bagi kebanyakkan karya berkaitan zombi.

Penyakit ini digambarkan sebagai penyakit endemik yang menyerang manusia yang menyebabkan pesakit tersebut berkelakuan agresif serta menyerang manusia lain dengan menggigit anggota badan mereka.

Rawatan Penyakit Anjing Gila

Program vaksin dan kawalan haiwan mengurangkan risiko terkena jangkitan penyakit anjing gila di kebanyakkan kawasan di dunia.

Bagi pesakit yang terkena jangkitan ini, vaksin anjing gila dan imunoglobulin sangat efektif dalam melawan virus ini jika pesakit tersebut menerima rawatan sebelum simptom penyakit ini bermula.

Membasuh di bahagian yang terkena gigitan haiwan yang dijangkiti penyakit ini selama 15 minit menggunakan sabun dan air atau ejen detergen lain boleh mengurangkan risiko penyebaran virus dan mungkin juga sangat efektif dalam menghentikan pembawaan virus ini.

Setakat ini, hanya lima pesakit berjaya disembuhkan selepas simptom-simptom mula kelihata, dan keputusan ini boleh dicapai jika pesakit menerima rawatan menyeluruh yang dikenali sebagai protokol Milwaukee.


sumber

loading...

No comments