'Kerja Kat Singapura Boleh Cecah RM6000,Tapi...' - Lelaki Ini Kongsi Realiti Mereka Yang Kerja Di Singapura Untuk Sara Hidup - Info Viral

Terkini

'Kerja Kat Singapura Boleh Cecah RM6000,Tapi...' - Lelaki Ini Kongsi Realiti Mereka Yang Kerja Di Singapura Untuk Sara Hidup


Dalam kehidupan ekonomi yang mencabar dan kos sara hidup yang tinggi ada diantara kita terpaksa mencari kerja kedua malah kerajaan juga pernah menyarankan rakyat supaya mempunyai dua pekerjaan.

Bagi segelintir dari kita, ada yang beralih arah ke negara jiran Singapura kerana kadar tukaran mata wang yang tinggi mungkin dapat menampung kehidupan dan keluarga dapat hidup dengan lebih selesa. Namun ianya tidak mudah malah banyak perkara yang perlu dikorbankan.

Seperti yang dikongsi oleh seorang pengguna Facebook, Capit Angah yang berkongsi realiti kehidupan mereka yang bekerja di Singapura. Hanya yang tabah dan cekal mampu bertahan. Ikut perkongsian lelaki ini dibawah.


Ni mai sini aku nk explain.. Ya memang betul duit Singapore (SGD/Dollar) 3 kali ganda lebih besar dari Malaysia (RM/Ringgit).. Contoh klu gaji SGD1000 tukar jadi RM3000.. Klu rajin buat OT bleh cecah SGD2000, bersamaan RM6000..

Bila sebut sebulan bleh dpt RM6000, perrgghhh berduyun2 org Malaysia nk keja.. Org KL mai nk keja Singapore, aku ckp "sanggup ka hadap jem ni??".. Dia jawab "alaaa KL tu jem lg rabak laa".. Aku jawab "OK, good luck".. Bila dh start keja, dua hari terus blah.. Bila tnya "knp blah??".. Ramai yg jawab "dia punya jem x boleh tahan la".. Aku hanya mampu tersenyum bila dengar jawapan tu..


Persoalannya skrg, knp geng2 yg blah ni x kaya pon.. Org akan jwb "memang la x kaya sbb depa blah".. So kesimpulan dlm cerita ni, bukan org yg kerja di Singapore kaya.. Tapi org yg sanggup hadap kesusahan dan ujian, pasti Allah beri kejayaan.. Taw ka apa yg kami hadap utk dapatkan RM6000 sebulan?? Mai la hadap dulu.. Masa baru2 start keja mungkin akan rasa perit sikit la.. Bila dh lama2 ok la dh biasa.. Jgn sembang ribut klu angin pon takdak.. Nk berjaya kena usaha geng.. Klu takut dgn kesusahan, jgn mimpi kesenangan..

Pepatah Arab ada mengatakan, MAN JADDA WAJADA..Anda usaha, anda dapat.. Hang nak, hang usaha.. Simple.. Allah bukan zalim.. Yg zalim ni manusia.. Biarlah org nk kecam aku ka apa ka dgn status ni.. Sekurang2nya aku puas hati dgn usaha titik peluh aku sendiri.. X harap duit mak bapak..

Kami yg bekerja di Singapore ni bukanlah kaya.. Tp mungkin bleh disebut sekadar "selesa".. Klu kaya dh lama aku beli Ferrari atau Lamborghini.. Moral of the story, bekerja di Malaysia pon bleh berjaya klu usaha bersungguh2.. Saya akhiri dgn serangkap pantun..

KALAU TAKUT DILAMBUNG OMBAK,
JANGAN BERUMAH DI TEPI PANTAI,
KALAU TAKMAW KENA PENYEPAK,
JANGAN DOK CAKAP PANDAI.

Sekian..


loading...

No comments