Cacing pita hidup dalam otak akibat selalu minum air perigi - Info Viral

Terkini

Cacing pita hidup dalam otak akibat selalu minum air perigi

Cacing pita hidup dalam otak akibat selalu minum air perigi
DOKTOR mengeluarkan cacing pita sepanjang 7.5 sentimeter yang bersarang di dalam otak seorang kanak-kanak di Guangzhou, China


GUANGZHOU - Akibat kerap meminum air dari sebuah perigi, seorang kanak-kanak lelaki dekat sini terpaksa menjalani pembedahan bagi mengeluarkan cacing pita sepanjang 7.5 sentimeter yang ‘bersarang’ di dalam otaknya.

Portal Daily Mail melaporkan, keadaan kanak-kanak itu, Xiaofei, 10, mula disedari gurunya yang sering melihat badan serta wajahnya sentiasa ‘bergerak-gerak’.

Menurut doktor, kanak-kanak tersebut dikesan dijangkiti sparganosis yang disebabkan oleh tabiat meminum air tercemar.

Xiaofei dibenarkan keluar dari hospital selepas mendapatkan rawatan, namun keadaannya bertambah buruk sehingga wajah dan badannya ‘bergetar’ lebih 20 kali dalam sehari.

Ibunya yang dikenali sebagai Zuo, kemudian membawanya ke sebuah hospital pakar dan doktor mengesan terdapat parasit yang hidup di dalam otak Xiaofei.

Ibu kanak-kanak malang itu terkejut dengan kejadian yang menimpa anaknya dan memberitahu hampir kesemua penduduk di kawasan kejiranannya menggunakan air yang diambil di sebuah perigi di kawasan tersebut.

“Saya tidak dapat memba-yangkan cacing pita yang panjang itu boleh hidup dalam kepala anak saya,” katanya.

Doktor yang merawat Xiaofei memberi amaran kepada orang ramai supaya mengelak daripada mengambil makanan atau minuman yang tidak dimasak terlebih dahulu.


sumber


loading...

No comments